Niet alle merken zijn opgewassen tegen de grote spelers op
de markt. Verlieslatende merken worden opgekocht door hun concurrentie of
verdwijnen volledig uit beeld. Toch zijn er nog meer ‘voorbijgestreefde merken’
te vinden dan we zouden verwachten. Ik heb getracht een voorbeeld te zoeken van
zo’n merk dat zijn beste tijd gehad heeft.
K’nex leek mij een bruikbaar voorbeeld. Voor degene onder
jullie die het merkt niet kennen: K'NEX Industries, Inc. produceert plastic
staafjes van verschillende lengtes en koppelstukjes waar verscheidene staafjes kunnen
worden in vast geklikt. Ik heb mijn kinderjaren beleefd in de jaren 90 en in
die periode was K’nex overal aanwezig: op school, thuis, bij de grootouders, in
de naschoolse opvanghuizen, etc. Ieder kind uit de jaren 90 heeft ongetwijfeld
ooit eens gespeeld met dit plastic speelgoed. Als ik vandaag de dag door het
speelgoed rommel van mijn nichtjes en neefjes is er spijtig genoeg niets meer
te bespeuren van het merk. Ook op de lagere scholen in grote steden zoals
Brussel of Gent wordt er niet meer gespeeld met het plastic speelgoed. Deze moeten
plaats ruimen voor tablets en speelcomputers. K’nex heeft ook het immense
succes van Lego te verduren gekregen. Ondanks K’nex later op de markt gekomen
is dan Lego, blijft Lego de marktleider als we het hebben over bouwspeelgoed.
K’nex wordt ongetwijfeld nog verkocht aan verzamelaars, maar
de uitdaging is dat kinderen weer zin krijgen op met K’nex te
spelen. Kinderen zouden als het ware K’nex moeten verkiezen boven Lego. Ze doen
momenteel al heel sterk hun best om de website kindvriendelijk te maken.
Kinderen kunnen onder andere spelletjes spelen met de K’nex staafjes en foto’s
bekijken van indrukwekkende bouwconstructies.
Lego is zowel gegeerd bij meisjes als bij jongens. Waar K’nex
zich bezig houdt met jongens focust Lego zich ook op de fantasiewereld van jonge meisjes. K’nex zou in de toekomst een
lijn kunnen lanceren waarbij de modellen en de voorbeelden van constructies iets meer aanleunen bij de ideeën van meisjes. De tijd waarin enkel jongens
graag dingen in elkaar steken is volledig gepasseerd. Tijd om de meisjes ook creatief aan het
werk te zetten!
K’nex zou bijvoorbeeld ook nog (meer) wedstrijden en
evenementen kunnen organiseren. K’nex moet niet enkel geassocieerd worden met
doen, maar ook met beleven. Evenementen zouden ervoor kunnen zorgen dat zowel
jongens als meisjes versteld staan van de mogelijkheden en de ‘fun’ die met het
bouwen gepaard gaat.
Ik zou ook nog meer de nadruk leggen op het feit dat kinderen echt inzicht verwerven tijdens het spelen met K'nex. Vaak moeten er complexe vormen of combinaties gemaakt worden en het merendeel van de kinderen slaagt daar ook in. Ze leren plannetjes lezen, zelf om te gaan met ideeën en veel andere dingen.
K'nex moet gekend zijn als speelgoed voor iedereen waarbij zowel inzicht en 'Fun' met de grote 'F' aan te pas komen.
K'nex moet gekend zijn als speelgoed voor iedereen waarbij zowel inzicht en 'Fun' met de grote 'F' aan te pas komen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten