Labels

Coca-cola (2) Burger King (1) Disney (1) Ecover (1) K'nex (1)

zaterdag 11 oktober 2014

Positionering Coca-Cola

Concurrentie is doorgegroeid tot een van de zekerheden in de hedendaagse maatschappij. Er zijn zodanig veel producten en diensten beschikbaar op de markt waardoor sommige van deze verdwijnen in een zee van overaanbod. Ze kunnen met moeite het hoofd boven water houden en worden als gevolg daarvan vaak opgekocht door hun concurrent. Door je als merk correct te positioneren, krijg je een duidelijke plaats in het hoofd van de doelgroep en probeer je jezelf te onderscheiden van de concurrentie.

Vragen zoals waarom, voor wie, wanneer en tegen wie, zijn niet weg te denken uit het positioneringsproces. Er moet dus over verschillende aspecten worden nagedacht voor we kunnen spreken van een al dan niet sterk gepositioneerd merk. De consumentenbehoefte is een van die aspecten die niet onbeantwoord kunnen blijven. Waarom zou iemand opteren voor een Coke in plaats van een Pepsi Cola? Het drinken van een Coca-Cola biedt ons een lekkere en aangename verfrissing. Naar wie The Coca-Cola Company haar richt, is door hun immens gamma aan dranken door de loop der jaren enkel uitgebreider geworden. Als ik mij focus op de ‘regular’ Coca-Cola, dan ben ik ervan overtuigd dat het merk haar richt naar de volledige bevolking. Iedereen die nood heeft aan een suikerbevattende verfrissing, zit bij goed bij een Coke. Wanneer we onze Coca-Cola willen consumeren maakt niet uit. Als wij het een gepast moment vinden, dan zal niemand ons tegen houden om te grijpen naar een Coke. Tot slot moet er voor de positionering rekening gehouden worden met de competitive field. Hierbij vragen we ons af welke andere producten of merken een bedreiging kunnen vormen voor het eigenlijke merk. In het geval van Coca-Cola zou ik durven zeggen dat de hele markt van dranken als concurrentie kan worden aanschouwd. Wanneer de ene koffie of een Fanta zou drinken, drinkt de ander een Coca-Cola.
Het voordeel van de Coca-Cola Company is dat ze een groot deel van die mogelijke concurrenten zelf beheren als het over frisdrank gaat. Fanta, Sprite, Nestea, minute maid, … Het zijn allemaal voorbeelden van merken die de Coca-Cola Company produceert. De grote tegenstander van de Coca-Cola Company is PepsiCo. Onder deze noemer verstaan we niet alleen Pepsi Cola, maar ook Lipton, 7Up en Looza worden verkocht onder hun toezicht. Het lijkt wel alsof ieder product van de Coca-Cola Company een tegenhanger heeft bij PepsiCo. Vandaar loopt de positionering van deze concurrerende producten reden gelijk.

De positionering van merken kan worden weergegeven in een matrix. Ik heb getracht de belangrijkste concurrenten van de ‘regular’ Coca-Cola in deze positioneringsmatrix te schetsen. 


Coca-Cola en Pepsi cola voeren al jaren een ‘cola-oorlog’. In de jaren 90 leek het wel of de beide merken er alles aan deden om elkaar van de troon te stoten. De communicatie-uitingen van Pepsi werden als maar langer en indrukwekkender, zeker toen het merk besloot grote sterren in te schakelen voor het promoten van hun cola. Artiesten zoals Enrique Iglesias, BeyoncĂ© en Britney Spears waren te bewonderen in de ‘toen’ originele spot. 

Coca-Cola deed geen beroep op artiesten, maar hield zich meer bezig met sponsoring. Grote sportevenementen werden gesponsord waardoor het merk door iedereen gezien en gesmaakt werd.









Geen opmerkingen:

Een reactie posten