Labels

Coca-cola (2) Burger King (1) Disney (1) Ecover (1) K'nex (1)

zaterdag 4 oktober 2014

Merkdefinitie Coca-cola

Sterke merken, je wordt dagelijks met tientallen van deze geconfronteerd. Kinderen die nog niet kunnen lezen of schrijven, weten dat die tv-spot toebehoort aan dat bepaald merk. Waarom? Iedereen wordt elk uur van de dag overspoeld door een golf aan informatie, kleuren, fragmenten en andere zaken. Door deze informatie te koppelen aan onze persoonlijke bevindingen en interpretaties, worden merken onder een bepaalde noemer opgeslagen in onze hersenen. Een merk wordt ten slotte gemaakt en gekraakt door haar consumenten en doelgroepen.

Het is ongelofelijk dat sommige merken of organisaties verdwijnen in de menigte en andere dan weer zo herkenbaar zijn.  Een van die sterke merken die van kinds af aan meedraag, is Coca-Cola. Als ik mij in een stad bevond en er stonden grote panelen met daarop witte letters en een rode achtergrond, dan kon dit niets anders zijn dan een advertentie van Coca-cola.

Als ik eens dieper inga op dit sterk merk, dan wil ik de merkdefinitie van Coca-cola achterhalen en ontleden. De definitie van een merk kan verschillend worden geïnterpreteerd. Voor sommigen is het waarde die de organisatie heeft in de ogen van hun belanghebbenden, maar als ik het heb over de merkdefinitie dan houdt deze vijf zaken in; the attributes, the benefit, the reason to believe, the discriminator en the essence. 
Het attribuut van een merk zijn de naakte eigenschappen van dat merk. In het geval van Coca-cola is dit dus een suiker bevattende frisdrank. Het vertelt iets meer over wat het precies is. Vervolgens hebben we het over ‘the benefit’. Hier vragen we ons af wat we aan het merk hebben op functioneel en op emotioneel vlak. Het functionele voordeel van Coca-cola is dat het merk ervoor zorgt dat de dorst gelest is dankzij het verfrissende drankje. Het emotionele voordeel heeft in mijn ogen dan weer te zien met het geluk dat het drinken van die specifieke cola met zich meebrengt. Met een cola van Coca in de hand, wordt het leven aangenamer. Je voelt je gelukkiger en levendiger. Waarom zouden we Coca-cola geloven? Waarom prefereren we dit merk over Pepsi cola? Naar mijn mening speelt het consumptie aantal de grootste rol. ‘Iedereen’ drinkt Coca-cola, iedereen geniet van de smaak en van ‘the happiness’ die het met zich meebrengt. Er is ook ‘the discriminator’ die deel uitmaakt van de merkdefinitie. Er wordt beweerd dat Coca-cola een geheim ingrediënt toevoegt aan haar frisdrankje waardoor die zoete en sprankelende smaak verkregen wordt. Dit maakt hun Coke toch wel verschillend van alle andere cola-merken. Niet alleen de smaak, maar ook de verpakkingen maken deze cola ‘uniek’. Telkens pakt Coca-cola uit met prachtige, originele en steeds functionele verpakkingen. Het merk is uniek door een geheel aan verwezenlijkingen. Alles klopt en is tot in de puntjes uitgewerkt. Tot slot is er de essentie. Deze is duidelijk en door iedere consument gekend. Met ‘open happiness’ wil the Coca-cola Company een glimlach op ieders gezicht toveren. Ook op dat van jou! 

















Geen opmerkingen:

Een reactie posten