Sterke merken, je wordt dagelijks met tientallen
van deze geconfronteerd. Kinderen die nog niet kunnen lezen of schrijven, weten
dat die tv-spot toebehoort aan dat bepaald merk. Waarom? Iedereen wordt elk uur
van de dag overspoeld door een golf aan informatie, kleuren, fragmenten en
andere zaken. Door deze informatie te koppelen aan onze persoonlijke
bevindingen en interpretaties, worden merken onder een bepaalde noemer opgeslagen
in onze hersenen. Een merk wordt ten slotte gemaakt en gekraakt door haar
consumenten en doelgroepen.
Het is ongelofelijk dat sommige
merken of organisaties verdwijnen in de menigte en andere dan weer zo
herkenbaar zijn. Een van die sterke
merken die van kinds af aan meedraag, is Coca-Cola. Als ik mij in een stad bevond
en er stonden grote panelen met daarop witte letters en een rode achtergrond,
dan kon dit niets anders zijn dan een advertentie van Coca-cola.
Als ik eens dieper inga op dit sterk
merk, dan wil ik de merkdefinitie van Coca-cola achterhalen en ontleden. De
definitie van een merk kan verschillend worden geïnterpreteerd. Voor sommigen
is het waarde die de organisatie heeft in de ogen van hun belanghebbenden, maar
als ik het heb over de merkdefinitie dan houdt deze vijf zaken in; the attributes,
the benefit, the reason to believe, the discriminator en the essence.
Het attribuut
van een merk zijn de naakte eigenschappen van dat merk. In het geval van
Coca-cola is dit dus een suiker bevattende frisdrank. Het vertelt iets meer
over wat het precies is. Vervolgens hebben we het over ‘the benefit’. Hier vragen
we ons af wat we aan het merk hebben op functioneel en op emotioneel vlak. Het functionele
voordeel van Coca-cola is dat het merk ervoor zorgt dat de dorst gelest is dankzij
het verfrissende drankje. Het emotionele voordeel heeft in mijn ogen dan weer te
zien met het geluk dat het drinken van die specifieke cola met zich meebrengt.
Met een cola van Coca in de hand, wordt het leven aangenamer. Je voelt je
gelukkiger en levendiger. Waarom zouden we Coca-cola geloven? Waarom prefereren
we dit merk over Pepsi cola? Naar mijn mening speelt het consumptie aantal de
grootste rol. ‘Iedereen’ drinkt Coca-cola, iedereen geniet van de smaak en van ‘the
happiness’ die het met zich meebrengt. Er is ook ‘the discriminator’ die deel
uitmaakt van de merkdefinitie. Er wordt beweerd dat Coca-cola een geheim ingrediënt
toevoegt aan haar frisdrankje waardoor die zoete en sprankelende smaak verkregen
wordt. Dit maakt hun Coke toch wel verschillend van alle andere cola-merken.
Niet alleen de smaak, maar ook de verpakkingen maken deze cola ‘uniek’.
Telkens pakt Coca-cola uit met prachtige, originele en steeds functionele
verpakkingen. Het merk is uniek door een geheel aan verwezenlijkingen.
Alles klopt en is tot in de puntjes uitgewerkt. Tot slot is er de essentie. Deze is duidelijk en door iedere consument gekend. Met ‘open happiness’ wil the Coca-cola Company
een glimlach op ieders gezicht toveren. Ook op dat van jou!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten