Veel bedrijven moeten zich de dag van vandaag bezig houden
met tal van zaken omtrent communicatie. Zo wordt het belang van sociale media als
maar groter. Het kan heel wat problemen met zich meebrengen als organisaties
deze boot missen. Toch moeten we het soms niet zo ver zoeken. Ook op het niveau
van de communicatiedomeinen kan er al heel wat mislopen.
Invoer waarbij er aan corporate communicatie gedaan wordt,
doorvoer waarbij interne communicatie centraal staat en uitvoer waarbij
marketing communicatie wordt toegepast zijn essentiƫle begrippen als we het
over de communicatiedomeinen hebben. Het is dan ook belangrijk dat een
organisatie een zekere rode draad volgt doorheen de verschillende manieren van
communiceren. Zowel de corporate-, interne- als de marketingcommunicatie moeten
die ‘fil rouge’ volgen, wil de geloofwaardigheid van het bedrijf niet in
gedrang komen.
Als voorbeeld schotel ik jou het fastfoodbedrijf Burger King
voor. De internationale keten verkoopt voornamelijk hamburgers, frietjes en
frisdranken. Iedereen weet dat dergelijke producten niet gezond zijn en dat een
teveel aan deze producten zelfs schadelijk kan zijn voor de gezondheid. Ze
geven het toe: hun hamburgers zijn ongezond en bevatten een aanzienlijk hoog
vetpercentage. Kan er dan niets gezonds verkregen worden bij BK? Toch wel,
alleen wordt daar spijtig genoeg niet voldoende over gecommuniceerd.
BK verkoopt effectief gezondere producten en beperkt zich daardoor
niet alleen tot hamburgers en frietjes. Ze bieden in hun gamma ‘King Delight’ producten
aan zoals salades, wraps en hamburgers met minder dan 5% vet. Spijtig genoeg
levert het bedrijf (te) weinig inspanningen om te communiceren over deze ‘light’
producten. De grote reclamecampagnes worden echter gecreƫerd voor hun klassiekere
en ongezonde hamburgers zoals de Whopper en de BK Super Seven Incher. Het
probleem dat zich hier voordoet, situeert zich in communicatiedomein ‘uitvoer’. Er wordt niet genoeg aan marketingcommunicatie
gedaan voor de light producten. Informatie over deze producten vinden we enkel
terug op de website.
Tijd om wat gezonde campagnes de wereld in te sturen BK!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten